Гуманітарне розмінування без маніпуляцій: що стоїть за цифрами програми компенсації
17.07.2025
Зараз у публічному просторі з’являється чимало маніпуляцій з боку людей, далеких від теми гуманітарного розмінування, які намагаються отримати публічну увагу за рахунок резонансних заяв.
Зокрема, поширюється твердження, що державна програма компенсації коштів за розмінування сільськогосподарських земель (програма компенсації) нібито неефективна, бо з передбачених 3 мільярдів гривень у 2025 році витрачено лише близько 300 мільйонів гривень.
Але, щоб оцінювати ситуацію більш фахово, пропонуємо звернутися до реальних цифр і тенденцій, а не до маніпулятивних заголовків.
Щодо площ
З початку повномасштабного вторгнення до продуктивного використання було повернуто 36 942 км² територій. Із них 94 км² (або 9,4 тисяч гектарів) – очищено, вся інша площа була вивільнена за результатами нетехнічного обстеження.
З цієї очищеної площі близько 2,8 тисяч гектарів повернули в обробіток приватні оператори протимінної діяльності (ПМД) в межах програми компенсації – тобто майже 30%. Це – показник, якого не вдавалося досягти у попередні роки.
Крім того, станом на сьогодні в активній роботі за цією ж програмою перебуває ще понад 11 тисяч гектарів. Якщо ці площі буде очищено до кінця літа, то обсяги гуманітарного розмінування можуть майже подвоїтися.
Окремо слід наголосити: під час порівняння цифр не варто плутати гуманітарне розмінування з оперативним реагуванням. Оперативне реагування справді охоплює більші площі, але воно не передбачає тієї глибини та ретельності очищення, стандартів перевірки, які є обов’язковими для гуманітарного розмінування. Це – два різних процеси за суттю та складністю.
«Гуманітарне розмінування значно складніше за оперативне реагування: воно передбачає низку сертифікованих процедур і використовує стандартизовані методики. Лише після завершення таких робіт та проведення фахової перевірки земля офіційно вважається очищеною і на неї видається сертифікат. Оперативне реагування ж – це швидке поверхневе очищення, яке проводять, наприклад, працівники ДСНС, але воно не гарантує повноцінного очищення земель. Гуманітарне розмінування здійснюють виключно сертифіковані державні та приватні оператори ПМД за чітко визначеними процедурами», – наголосив директор Центру гуманітарного розмінування Володимир Байда.
Щодо коштів
Пояснимо, звідки взялася сума у 3 мільярди гривень, і як формується вартість гуманітарного розмінування.
До запуску програми компенсації оператори ПМД та міжнародні організації оперували середньою ринковою ціною – 3 долари за квадратний метр, або приблизно 30 000 доларів за гектар роботи. За курсом НБУ (1 долар = 41,8 гривні), це – близько 1 254 000 гривень за гектар.
Отже, якщо поділити загальний бюджет програми компенсації (3 млрд грн) на середню вартість очищення одного гектара (1 254 000 грн), отримаємо орієнтовно 2 400 гектарів – саме на такий обсяг вистачило б бюджету при середній міжнародній вартості розмінування.
Натомість, у межах програми компенсації на сьогодні вже очищено понад 3 000 гектарів. Тобто площа фактичного очищення – більша, ніж та, яку дозволив би той самий бюджет за розрахунками партнерів. Це стало можливим завдяки оптимізації витрат і конкуренції між операторами ПМД.
Вартість розмінування 1 га землі за програмою компенсації у 20 разів нижча порівняно з середньою міжнародною ціною.
Це демонструє ефективність програми не лише з точки зору досягнутих результатів, а й у розрізі фінансового менеджменту. Витрати зменшено, а ефект – перевищив очікування.
Щодо обґрунтованості заяв
Отже, перш ніж робити гучні заяви про неефективність програми, варто проаналізувати реальні цифри. І ці цифри доводять – програма компенсації працює, працює ефективно, і має значний потенціал до масштабування.
Ще одна тема, яку часто піднімають у публічному просторі – це звернення від фермерів, які наполягають, що їхні поля заміновані. Але під час розгляду заявок були випадки, коли 80-90% земель, поданих за заявкою аграрія, вже обробляються – без офіційного очищення. Тобто, учасники програми подали заявки на компенсацію за розмінування вже засіяних земель.
Це важливо розуміти: завдання програми компенсації – не «роздати всім гроші», а забезпечити компенсацію за безпечне, якісне та юридично підтверджене розмінування земель.
Щодо прозорості
Роботу Центру гуманітарного розмінування перевіряють Рахункова палата, Державна аудиторська служба України, систематично надходять запити від Служби безпеки України. Кожен крок – від підтвердження заявки до завершення робіт – документується та перевіряється.
Тому ми закликаємо утримуватися від популізму. Замість маніпуляцій – працюймо з перевіреними цифрами, фактами і результатами.
Ми підтримуємо ширше висвітлення теми гуманітарного розмінування в ЗМІ, соціальних мережах і месенджерах. Але закликаємо: поширюйте фахову інформацію, посилаючись на офіційні джерела, а не на домисли чи маніпуляції.